Projekt integruje rôzne formy a nástroje neformálneho vzdelávania v kontexte rozvoja environmentálnej gramostnosti. Na projekte spolupracujú tri krajiny Slovenská republika (koordinujúca krajina), Bulharsko a Malta (hosťujúca krajina).
POPIS PROJEKTU
Najdôležitejšou potrebou v 21. storočí je naučiť sa žiť spolu udržateľným spôsobom, pretože svetová populácia sa zvýšila na 7 miliárd ľudí a prírodné zdroje sú obmedzené. Negramotný v 21. storočí nebude ten, kto nevie čítať alebo písať, ale ten/tá, ktorý/ktorá sa nemôže učiť, odnaučiť a preučiť. Vzdelávanie pre udržateľný rozvoj (ESD) umožňuje študentom meniť spôsob, akým premýšľať a prijímať informované rozhodnutia a zodpovedné kroky pre environmentálnu integritu, hospodárnosť životaschopnosti a spravodlivej spoločnosti pre súčasné a budúce generácie, pri rešpektovaní kultúrnej rozmanitosti. Príroda je zdrojom potravín, energie, minerálov, čoraz viac liekov; reguluje klímu na Zemi a je hostiteľom úžasnej rozmanitosti života a ekosystémov a je poskytovateľom ekonomických, sociálnych a estetických služieb ľuďom. Vedomosti spolu s pochopením vplyvu životného prostredia na nás a nášho vplyvu na životné prostredie sú rozhodujúce pre život a konanie udržateľným spôsobom a to je podstatou environmetalnej gramotnosti (EL). Preto si mladí ľudia (16 – 26 rokov) z troch krajín zvolili za zastrešujúci cieľ vzdelávacích aktivít projektu participovať na zvyšovaní environmentálne gramotného občianstva.
Hlavné ciele projektu v rámci udržateľného rozvoja:
-
VEDIEŤ – pochopenie vzdelávania – v rámci súčasnej generácie a poznanie medzigeneračnej priepasti, ako i sledovanie vzťahu medzi človekom a prírodou,
-
PRACOVAŤ – účastníci získavajú nadhľad pri riešení problémov a hľadajú vhodné východisko,
-
KOMPLEXNÁ MEDZINÁRODNÁ SPOLUPRÁCA – rozvíjanie schopností v tímovej práci na medzinárodnej úrovni a nadobudnutie poznatkov o európskych kultúrach.
AKTIVITY:
Projekt vznikol z dôvodu potreby zlepšenia a rozvíjania úrovne vedomostí, zručností a kľúčových kompetencií v kontexte environmentálnej gramotnosti.
Pracovné metódy: zážitkové učenie, brainstorming, metóda „DO IT“, výklady, diskusie, skupinové práce, prípadové štúdie, SWOT analýzy, metódy otvoreného priestoru, human bingo, rôzne druhy a typy hier (tresure hunt).
Zlepšenie kľúčových zručností účastníkov projektu:
-
rozvoj komplexného prístupu – systémové myslenie, kritické myslenie, tvorivé riešenie problémov, samostatné myslenie a konanie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju,
-
plánovacie a realizačné zručnosti,
-
rozšírenie vedomostí v kontexte environmentalnej gramotnosti,
-
rozšírenie poznatkov o prírodné a kultúrne dedičstvo zúčastnených krajín,
-
zdokonalenie jazykových zručností a znalosti,
-
zlepšenie riadiacich zručností,
-
rozvoj, podpora a motivácia samovzdelávania,
-
rešpektovanie iných národností a kultúr,
-
spoznanie nových ľudí,
-
motivovanie ostatných mladých ľudí,
-
mať otvorenú myseľ.
DOPADY
Skúška EL je schopnosť jednotlivca úspešne konať v každodennom živote na širokom chápaní fungovania prirodzených systémov a pozorovania toho ako sa ľudia a spoločnosti vzájomne spájajú a ako by sa mohli správať a žiť udržateľným spôsobom. Mladí ľudia (16 – 24 rokov) z troch krajín budú pozorovať pozitívne i negatívne vplyvy ľudskej činnosti od minulosti až po súčasnosť z hľadiska prírodného a kultúrneho dedičstva, sledovanie faktov interakcií prírodných, sociálnych, ekonomických systémov a ich prepojenie. Podstatou je hľadať a skúmať spôsoby udržateľného života do budúcnosti. Hlavnými cieľmi tohto projektu je pre všetkých partnerov naučiť sa vytvárať príležitosti pre zdieľanie nápadov a skúseností z rôznych odborov, miest a kultúr v oblasti udržateľného rozvoja.
Dokumenty:
Project diary ELY 2018
Projekt financovaný z prostriedkov Európskej únie.
NA a Komisia nie sú zodpovedné za prípadné použitie informácií obsiahnutých v tomto oznámení. Vyjadrujú iba názor autora BIOSPEKTRUM Občianske združenie.